Ho Chi Minh City - Cu Chi tunnels & Mehkong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Moniek & Manouk - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City - Cu Chi tunnels & Mehkong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Moniek & Manouk - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City - Cu Chi tunnels & Mehkong Delta

Blijf op de hoogte en volg Moniek & Manouk

17 November 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Daaag vriendjes en vriendinnetjes!

Daar gaan Jut en Jul weer! Fijn op vakantie in Vietnam. Waar we overal naar toe gaan? Gen flauw idee. In ieder geval van het zuiden naar het noorden. Is dat genoeg info?

Onze vriendjes hebben ons netjes op tijd gedropt in Dusseldorf. Let's go!
Eenmaal in het vliegtuig hadden we een aangename verrassing. We zaten bij de nooduitgang, dus beenruimte to the max! (Niet dat we daar iets aan hebben aangezien wij altijd onze benen kunnen strekken; voordeel van klein zijn).
Vluchten zijn prima gegaan, filmpjes, muziek en de binnenkant van onze ogen.
Aangekomen in Vietnam moesten we nog eerst ons visum regelen. Gelukkig liep dit gesmeerd en hadden een half uur later een fijne sticker in ons paspoort.

Geld pinnen en op naar een taxi. Ohja, ander land, ander geld. Haha, geen flauw idee wat we nu eigenlijk gepind hadden en geen flauw idee wat een taxi nu eigenlijk kostte. Achteraf bleek dat we toch vrij goed zaten. Alleen is het wel echt wennen met die Dong. Wie verzint zoiets, 23 duizend nog wat is 1 euro!

Ons eerste hostel hadden we thuis nog geboekt. Dit was natuurlijk in de 'backpackersstraat' van Ho Chi Minh City. We hebben onze spullen gedropt en zijn meteen de straat op gegaan om nog even een biertje te gaan drinken.

In de taxi hadden we het al te druk met kijken, maar op t terras ook nog steeds! Wat een drukte en wat een chaotisch verkeer. Scooters, motors, fietsers, kraampje, wandelaars, auto's, bussen, alles! En dat allemaal Door elkaar, maar verrassend genoeg gaat het verdomd goed.

Zo, later dan gepland zijn we maar fijn gaan slapen. De volgende ochtend moesten we namelijk vroeg uit de veren omdat we naar de Cu Chi tunnels gingen.
Vroeg aan het ontbijt en gaan met die banaan. Eenmaal in het minibusje hebben we gefacineerd naar de rijkunsten van het vietnameese volk gekeken.
Toet toet - oet de paad - toet - aan de kant - toet - pas op - toet - ik kom er aan - toet toet toet- maak ow kwiet - toet - pasoet - toet toet; zoiets ongeveer?! Haha. Ohja en de eerste versnelling gebruiken ze hier niet. Altijd starten in de 2 en als je 30 rijdt moet je in de 5 zitten, en omdat ze 20 rijden moet er terug geschakeld worden naar de 4. Logisch toch?!
Verder maakt het ook niet uit of je op een kruising voorrang moet verlenen ofzo, gewoon een paar keer toeteren en je auto/scooter gewoon rechtdoor of links of rechtsaf draaien. Gewoon gaan waar je naar toe wilt, t ken allemoal!

Anyway. De tunnels. Wij vonden het best indrukwekkend om te zien. Het is allemaal wel wat toeristisch, maar het hele verhaal erachter geeft toch wel een beetje kippenvel. Vooral als je je bedenkt dat sommige gewoon in de tunnels zijn geboren en nooit boven de grond zijn geweest, bizar toch?
We waren net binnen en kregen al meteen een hartverlamming. Juist ja, je kunt daar gewoon met machine geweren schieten en dat knalt er goed op los! Maakt t verhaal wel compleet op zo'n plek.

Wij vroegen ons af of wij ook daadwerkelijk in die tunnels paste, aangezien de vietnameesjes erg smal zijn. Toen een andere 'iets' bredere toerist het ook lukte waren we overtuigd, wij passen ook!

Het was een krappe bedoeling en best een ervaring om binnen ik zo'n tunnel te kruipen. En bloedje heet dat het daar was, niet normaal!
Al met al hebben we het daar wel erg leuk gehad.

De rest van de middag hebben we een beetje rondgewandeld en een nieuw hostel gezocht aangezien dat van ons vol zat en we daar maar 1 avond hadden. Savonds zijn we ook nog even naar de markt geweest en hebben we besloten om morgenvroeg naar de Mehkong Delta te gaan.

De volgende dag moesten we weer vroeg uit de veren. We blijven 2 dagen in de Mehkong Delta en vervolgens gaan we door naar Phu Quoc.

De eerste dag in de Mehkong gingen we fijn met het bootje varen. Wat was dat leuk. Doe ons dit maar en geen stad!
Dit beviel ons helemaal. Onze eigen expeditie haha, zo voelde het!
We hebben wat lokal food gekregen en gegeten, het een lekkerder dan het ander en we hebben geluisterd naar de ... band van Vietnam hahah.
Ohja, we hebben trouwens ook gegeten van de Mehkong Delta fish. Best apart om een hele vis voor je te zien staan die jij op gaat eten. Krijgen er nog de kriebels van, niet zo ons ding!

We hadden wel een leuke gids die niet al te serieus te nemen was. 'We blijven hier 10 minuten dan gaan we'. Anderhalve minuut later: 'okay, Let's go!' Haha. Ook wil hij graag foto's maken, dus hier heb je onze camera, schiet maar raak!

Het was een hele leuke dag en hebben ons goed vermaakt. We zijn onze trip begonnen in My Tho maar we sliepen in Can Tho. Daar moesten we dus nog heen. Kregen we onderweg toch podverdomme pech met ons minibusje. We zouden stoppen om het even te laten maken en zou 10 minuutjes duren. Nou, 2uur later zaten we nog steeds in een garage! Gelukkig hebben ze hier wel overal hangmatten hangen, dus zijn we daar onze tijd maar gaan uit hangen! Bleek uiteindelijk dat de dynamo kapot was. Lekker hendig! Veel later en inmiddels in het donker kwamen we aan in Can Tho. We hebben snel nog iets gegeten en zijn daarna naar bed gegaan. Morgenvroeg moeten we namelijk weer om 7.15 klaar staan en ontbeten hebben!

Zo gezegt, zo gedaan. Weer vroeg uit de nest en op naar de Floating market. Hier hadden we zin in!
We kwamen daar en hadden eigenlijk duizenden bootjes verwacht wat niet zo was. Maar we hebben er toch wat leuks van gemaakt. We zijn voor op de boot gaan zitten en hebben een bootje met meloen aangehouden. Gesneden en wel kregen we onze meloen! Yes! Dat was leuk.
Verder zijn we nog gestopt bij de noodles fabriek. Leuk om te zien hoe dat gemaakt wordt!
Ook hebben we in een bootje gezeten waar we dachten dat we zelf mochten roeien maar dat werd voor ons gedaan! Samen met onze Duitse vrienden en onze hoedjes hebben we er toch weer een leuk ritje van kunnen maken.
We hebben ook nog een stop gemaakt waar je lekker bbq kon eten. Het menu: glibberige slang, reuze slak, heerlijke rat, dikke vette kikker en ofcourse vis. Heeeeerlijk!
Manouk heeft wel een kleine rivierslang vastgehouden, een levende, ja een levende. Heldin!

Na dit alles hebben we lekker voor op de boot in het zonnetje gelegen en gingen we terug om vervolgens de bus naar Rach Gia. Dit was weer zo'n 140 km verder en hier hebben we welgeteld 4 uur over gedaan! Welkom in Vietnam!
Een rustig ritje was het ook niet want het was zo'n hobbelweg dat je net niet het dak raakte met je hoofd haha! Het was trouwens een lokale bus dus weinig toeristen te vinden. Later werden we overgeplaatst in een lokaal minibusje en daar waren wij de enige westerlingen. Propvol en bij iemand anders zo goed als op de schoot! Ook gezellig toch haha.

Eenmaal bij ons hotel aangekomen waren we helemaal tevreden. Alleen spraken ze geen Engels. Hendig! Achja, we zijn uiteindelijk naar een 'restaurant' gegaan. We wisten niet waar we uit zouden komen want we werden door het hotel gebracht. Hahah het was een schuur met heel veel mensen en het zag er wel gezellig uit.
We werden nogal bekeken en hadden geen flauw benul van wat we hier moesten doen. Uiteindelijk hebben we ons maar laten verrassen en onze hele tafel werd vol gegooid met eten. Niet normaal haha. Allemaal soorten vis (en vissenogen en inkvisjes) een pan met soep, slaai en nog veel meer. Gelukkig hielpen ze ons een beetje, want geen idee hoe we dit allemaal aan moesten pakken.
Wat een ervaring en wat een bekeken toestand haha, we waren echt een attractie.

De volgende ochtend weer om 6 uur de wekker. Fijn hè, vakantie hebben. Tering zeg, haha alleen nog maar vroeg uit de nest!
We hebben de boot om 8 uur naar Phu Quoc en raad eens, dan gaan we lekker niets doen en chille op het strand!
En vooral geen wekker zetten!

Dikke Knoevel uit Vietnam! Xxxxx

• 17 November 2015 - 12:30

Os Mam:

Ha megjes, zoe as altied wer un schon verhaal, schuupers det ge ziet. Geniet er nog van. Groetjes van os mam

• 17 November 2015 - 13:53

Colleke:

Hahaha heerlijk verhaal weer! Fijn leesvoer voor in de trein ook! Heeeel veel plezier en geniet ervan Jut en Jul xxxxxx Miek's favo zusje

• 17 November 2015 - 19:22

Thaise Limburger:

Haa Meadjes!! Geniet ervan! Klinkt goed! Benieuwd of jullie net zo'n leuke limbo's tegenkomen!;)